Witam serdecznie,wpadłem na…

Witam serdecznie,wpadłem na pomysł wrzucania około 2 razy w tygodniu ciekawostek związanych z tworzeniem projektów przez kraje walczące w różnych wyścigach.Proszę o dzielenie się pomysłami odnośnie jak można lepiej rozwijać artykuł czego brakuje lub co jest zbędne.Ciekawostki będą zawierać istotne informacje.

Więc zaczynamy:
W latach 60 XX wieku przedstawiciele zachodu i bloku wschodniego zadecydowali o stworzeniu samolotu pasażerskiego,który transportowałyby ludzi na dalekie dystanse ok. 5-6 tys. km w krótkim czasie ok. 3-4 godz. przez co samolot musiał latać z prędkością większą niż prędkość dźwięku 1 Mach (~1225 km/h).

Związek Radziecki,Stany Zjednoczone oraz Francja wspólnie z Wielką Brytanią rozpoczęły prace nad swoimi projektami.Amerykanie po skonstruowaniu makiety stwierdzili ,że projekt jest niepotrzebny i wolą projektować samolot który pomieści dużą ilość pasażerów (Boeing 747-Jumbo Jet). ZSRR przedstawił swój prototyp jako pierwszy kraj pod nazwą Tu-144. Oczywiście samolot miał wiele wad oraz problemów technicznych, główną przyczyną były naciski partii aby pierwszy egzemplarz pojawił się jak najszybciej.Pierwszy prototyp wystartował 31 grudnia 1968 z lotniska pod Moskwą, trzy miesiące przed Concordem. Tupolew prędkość dźwięku przekroczył dopiero pół roku później zaś Concord pojawił się 2 marca 1969 ,a prędkość dźwięku przekroczył 8 miesięcy po oblocie.Nie da się ukryć że maszyny są bardzo trudne do odróżnienia mają bardzo podobne rozwiązania techniczne,przypuszcza się ,że szpiedzy z ZSRR skopiowali projekt we Francji przez co przegonili kraje zachodu.
Obydwa modele najprościej odróżnić po umiejscowieniu silników.Concorde posiadał je pod skrzydłami zaś Tupolew pod kadłubem.Charakterystyczne było także to ,że radziecka maszyna posiadała dodatkowe rozkładane skrzydła (nazywane czółkami) które miały umożliwić stabilizacje podczas startowania i lądowania.

Porównując:
Prędkość maksymalna:
Concorde 2 270 km/h 2,04 Ma
Tupolew-144 2 500 km/h 2,3 Ma
Zasięg
Concorde 7250 km
Tupolew-144 4300 km później 6200 km
Ilość Miejsc
Concorde 128(maksymalnie)
Tupolew-144 140(maksymalna)

Obydwie maszyny miały katastrofy Tupolew jako pierwszy podczas pokazów maszyn w Paryżu(gdzie latał też Concord) maszyny miały pokazać swój szczyt zaawansowania technicznego i możliwości.rozpadł się w powietrzu,w sumie 2 katastrofy,praktycznie podczas każdego lotu dochodziło do usterek.Maszyna dolatywała do lotnisk na ,,oparach”.Wszyscy kontrolerzy musieli jak najszybciej sprowadzić maszynę na lotnisko.Zaś Concord przewyższał Tupolewa pod względem lepszych silników,które były bardziej wydajne i wytłumione oraz wyposażony w systemy bezpieczeństwa zapewniał wygodny i komfortowy lot,był także stabilniejszy dzięki lepszej konstrukcji skrzydeł.Obydwie maszyny zmieniały położenie ,,dzioba” był on opuszczany lub podnoszony zależnie od celu lądowania lub przelotu.Ogromnym minusem maszyn było duże spalanie,pech chciał,że po ich produkcji doszło do wzrostu cen paliw.Ponadto mieszkańcy nad którymi przelatywały maszyny skarżyli się na nieznośny hałas,przez co maszyny dostały zakaz latania z prędkościami naddźwiękowymi nad lądem.Rekordem był przelot z Heatrow (Londyn) na lotnisko JFK (Nowy York) lot trwał 2 godziny i 53 minuty,standardowy lot Paryż-Nowy York to 3,5 godz.Concord miał 1 katastrofę,przyczynił się do niej najprawdopodobniej obca część która odpadła z innego samolotu,Concord po rozpędzeniu do prędkości w której musiał się oderwać od pasa zapłonął przez przebicie zbiornika.Został wycofany 24 października 2003 roku,głównymi przyczynami były:nieekonomiczność,zamachy z 11 września,oraz przestarzała konstrukcja która już miała 30 lat,a modernizacja przyniosłaby ogromne koszty.Tupolew został wycofany 1 czerwca 1978 był całkowitą porażką dla Aeroflotu wykonując w sumie 55 lotów rejsowych.

W przyszłości pasażerskie samoloty naddźwiękowe mają wrócić.Trwają projekty aby te maszyny przynosiły zyski.Zainteresowanie jest bardzo duże.Lecz dokładnie co przyniesie przyszłość nie możemy jeszcze jednoznacznie stwierdzić.

#ciekawostki #gruparatowaniapoziomu #historia