Projekt wstępny lokalnej…

Projekt wstępny lokalnej kolei wąskotorowej z Zakopanego pod Świnicę 1902 r.

Jednym z tatrzańskich projektów, które nigdy nie zostały zrealizowane była kolejka wąskotorowa z Zakopanego na Świnicką Przełęcz.
Planowana trasa wyglądała następująco: Zakopane – Kuźnice – Doliną Jaworzynki – Kopa Magury – Hala Gąsienicowa – przełęcz Liliowe – południowe stoki Skrajnej i Pośredniej Turni – Świnicką Przełęcz. Na górze miała powstać stacja końcowa z poczekalnią i miejscami noclegowymi miejsca noclegowe oraz hotel.
Kolejka miała jednak przewozić nie tylko turystów, ale również granity z kamieniołomów na zboczach Świnicy.
Projekt został oczywiście oprotestowany przez obrońców przyrody i Towarzystwo Tatrzańskie.
W 1908 r. Kazimierz Piliński w książce „Z teki taternika” wydał opowiadanie pod tytułem „Senne zmory”, w którym nakreślił ponurą wizję Tatr zamieniających się w „olbrzymi park ludowy”, gdzie „Leci pociąg jakiś Orlą Percią: Mięguszewiecki… Rysy 5 minut – Wysoka 3 minuty – Gerlach 10 minut! Olbrzymie żelazne mosty zawieszone gdzieś w chmurach. Cała sieć drutów – koleje powietrzne – wagony uczepione na żelaznej linie lecą nad niezgłębionemi przepaściami”
Pisze również:
„Dlaczego doznajemy tak kolosalnych wrażeń na pełnem morzu, w dziewiczej puszczy? Bo nie znać tam człowieka. Nie mógł nic popsuć, nagiąć do swych myśli i upodobań. Natura pozostała pierwotna.”

źródło fb Dawno temu w Tatrach

#ciekawostki #ciekawostkihistoryczne #tatry #zakopane #historia #fotohistoria #historiajednejfotografii #exploworld