Kaszlak w pikapie z nadbudową
czyli
PF 126p Bombel
W życiu każdego produkowanego w Polsce ludowej samochodu następował czas, kiedy zaczęto się zastanawiać nad zwiększeniem gamy oferowanych wersji nadwoziowych danego pojazdu. Takie próby podejmowano zazwyczaj w krótkim czasie od rozpoczęcia produkcji, jednak kończyły się dwojako – wprowadzeniem nowej wersji do produkcji albo odstawienie jej do magazynu w fabryce.
Wprowadzony do produkcji w 1973 roku Polski Fiat 126p nie był wyjątkiem. Dość szybko, bo w 1974 roku postanowiono na bazie małego Fiata stworzyć dostawczaka. O pomoc poproszono Akademię Sztuk Pięknych, w której zespół pod wodzą Cezarego Nawrota zaprojektował dwuosobowego malczana z nadbudówką z żywicy i włókna szklanego. Bazą dla pojazdu był seryjny 126p, któremu wycięto część dachu za słupkiem B, do wysokości dolnej krawędzi szyb. Ze względu na pękaty kształt plastikowej góry, pojazd nazwano Bombel. W prototypach występowały dwie wersje nadbudówki – z bocznymi okienkami i bez nich.
Maluch Bombel posiadał za przednimi fotelami specjalną siatkę, która oddzielała przestrzeń pasażerską od ładunkowej, a także chroniła kierowcę i pasażera przed bagażem z tyłu. Miejsce na bagaż było dwupoziomowe – górny poziom był dostępny po otwarciu tylnych drzwi, zaś dolny – po uchyleniu półki znajdującej się we wnęce dostępnej za przednimi siedzeniami. Usunięcie wzmiankowanej półki pozwalało przewieźć w tak uzyskanej przestrzeni ładunkowej nawet 300 kilogramów bagażu, przy jednoczesnym metrze sześciennym pojemności.
Koncept dostawczego malczana nie wszedł do produkcji z niewiadomych przyczyn – całkiem możliwe że winę za to ponosił koncept bazowego 126p, z silnikiem umieszczonym z tyłu, który skutecznie uniemożliwiał uzyskanie płaskiej i pojemnej przestrzeni bagażowej – być może połączenie konceptu Bombla i NP/Traction Avanta/Ryjka, tj. budowa malucha dostawczego z przednim napędem i jednolitą częścią ładunkową, miałaby większe szanse na produkcję. Nie jest znana ilość wyprodukowanych prototypów; o nich wiadomo tyle, iż w latach 70. były używane w roli samochodów serwisowych rajdowych sraluchów podczas rajdów samochodowych.
#samochody #motoryzacja #gruparatowaniapoziomu #ciekawostki #prl #fiat #fsm #126p #autakrokieta
pokaż spoiler Źródła: Rezerwa 126p http://rezerwa126p.pl/prototypy/fiat-126p-bombel/ oraz „Kulisy Polskiej Motoryzacji – Kombi, którego żal”, autorstwa Zbigniewa D. Skoczka, z czasopisma „Motor”, nr 5/2007
zdjęcie przedstawia Bombla podczas MTT w Poznaniu w 1974 roku