Ale ładny petersburski Ikarus, kiedy robiono to zdjęcie w 2004 to miał tylko 14 lat(rocznik 1990), pięknie go zakonserwował czas, wyglądał jak nowy ( ͡° ͜ʖ ͡° )つ──☆*:・゚
Był to model 280.64, czyli druga seria Ikarusów dla ZSRR z dwupłatowymi drzwiami. Pierwsze Ikarusy w ZSRR z takimi drzwiami to rok 1986 i wersja 280.48, która w 1989 została zastąpiona przez 280.64 rożniące się od poprzednika kosmetycznymi szczegółami, takimi jak inne oświetlenie wnętrza itp. Pojazdy te były dostarczane do ojczyzny proletariatu równolegle z Ikarusami z drzwiami harmonijkowymi (280.33) i były uznawane za bardziej „luksusową” wersje, trafiały głównie do największych miast i do republik bałtyckich, reszta musiała się zadowolić harmonijkowcami.
Po upadku ZSRR zrezygnowano z importu tych wersji i w Federacji Rosyjskiej królowały drzwi harmonijkowe w nowych Ikarusach 280 aż do 2001 roku i ostatniej dostawy nowych pojazdów dla Moskwy. Wyjątków było niewiele – w 1994 roku dostarczono 10 sztuk z drzwiami dwupłatowymi do Jekaterynburga(wersja 280.80) i jeden do Rostowa nad Donem(Ikarus 280.84, jedyny Ikarus z silnikiem Renaulta), rok później 7 sztuk do Moskwy(w tym 6 z silnikiem Mercedes-Benz, wersja 280.33C) no i Ikarusy w wersji petersburskiej, czyli 280.33O, miały od 1995 roku takie drzwi. Warto dodać, że do Petersburga dostarczono w latach 1995-1997 kilkaset sztuk tej wersji, ale zrobiła ona kariere także poza tym miastem, w 1998 roku Kiszyniów kupił 24 sztuki, a w 2002 Duszanbe(stolica Tadżykistanu) około 30 sztuk, obydwa miasta korzystają z tych pojazdów do tej pory i dzięki temu model 280.33O jest obecnie najliczniej używaną wersją Ikarusa 280 w krajach byłego ZSRR, mimo iż wycofano go z eksploatacji w Petersburgu w 2013 roku, a w całej Rosji jeździ liniowo już tylko jedna sztuka, w mieście Wołchow w Obwodzie Leningradzkim.
#autobusyboners #komunikacyjneciekawostki #ciekawostki #ikarus