W ramach tygodnia z motoryzacją australijską poruszę dziś temat #chrysler. Który jest dość ciekawy, bo swego czasu chrysler miał tam swój endemiczny oddział działający w latach 1951-1980. W 1951 chrysler zaczął składać w Australii swoje samochody w systemie KIT na kanadyjski i amerykańskich częściach. Początkowo były to najmniejsze auta z gamy producenta głównie z rzędowymi 6. W 1960 wprowadzono full size sedana czyli dodga darta nazwanego tam phoenix, robiono go tam od 60 do 72 po czym zastąpił go australijski chrysler by chrysler (tak się to nazywało) Wracając do samego dodga phenixsa…dodgem on był jedynie w latach 60-65 potem był plymouthem fury ale dalej zachował nazwę dodge ( nic z tego nie kumacie ja też nie XD) 1 ciekawostka model z 60 był dartem z deską od fury. Wróćmy jednak do mniejszego początkowego modelu czyli Plymouth Cranbrook zwykły mały sedan nie ma co się rozpisywać co ciekawe występował też ze znaczkiem desoto, co prawda było to desoto jedynie z nazwy i był to jedynie pakiet, co ciekawe jak na krainę kangurów przystało występował też jako ute ( jedyne ute desoto w historii jakie znam). W 1957 z Cranbrook-a zrobiono chrylera royal-a i był to pierwszy pełnoprawny australijski chrysler robiono go miedzy 57 a 62, autko strasznie sympatyczne stylistycznie bo zostało obdarzone stylistyką amerykańskich krążowników tylko w pomniejszym wydaniu. W ’63 wprowadzono chrylera valianta i był to początek prawdziwie australijskiego chrysler. Pierwsza generacja była amerykańskim plymouthem valiantem dopiero 2 (1963). Teraz duży skrót historii valianta od 2 generacji. W 1965 dodano UTE i pierwsze V8 wcześniej oferowane były jedynie rzędowe 6. 1967 bogaciej wyposażone ute nazwano Dodge utility ( w Australii Dodge był wyżej niż chrysler ( ಠ_ಠ) ) 1971 Wprowadzenie zaprojektowanej w Australii rzędowej 6 HEMI (ʘ‿ʘ) i wprowadzenie valianta chargera który przetrwał do 78 bo Australie nigdy nie dotknęła malaise era. 1977 wprowadzenie panel vana dla surferów i pakietu Drifter którego malowanie fabryczne jest dość specyficzne XD. W 1980 Chrysler sprzedał swój oddział mitsubishi i już pod zarządem mitsubishi zakończono produkcje valianta w 1981, a jego następcą ogłoszono Mitsubishi Magnae czyli galanta 4 generacji. I tak się prezentuje streszczenie historii australijskiego chryslera nie poruszyłem tu oczywiście wszystkich modeli n . Kawał wiedzy bezużytecznej. Niech ostatnią ciekawostką będzie że chrysler Australia pod koniec 50 montował Simcki aronde i aedette ( aronde miała tam swoją endemiczną zaprojektowaną w australii wersjie kombi. PS Bym zapomniał w Australii liftingi były w większości co roczne max 2 lata jak w USA i kolejny lifting był oznaczany kolejną numeracją np VH VJ #motoryzacja #samochody #ciekawostki #historia #klasykimotoryzacji